A weboldalak 63%-a kap mesterséges intelligencia által vezérelt forgalmat
3000 webhely forgalmát vizsgáltuk, hogy jobban megértsük a mesterséges intelligencia által vezérelt forgalom méretét és összetételét – beleértve a küldött mennyiséget, a leggyakoribb hivatkozási forrásokat, és azt, hogy ez hogyan változik a webhely méretétől függően.
Elemeztük a forgalmi különbségeket a havi 10 000-nél több látogatót, az 1000 és 9999 látogató közötti, valamint a 999 látogató alatti látogatót fogadó webhelyek között a következő hét mesterséges intelligencia által vezérelt chatboton keresztül: ChatGPT, Claude, Copilot, Gemini, Perplexity, Jasper és Mistral. Íme a legfontosabb megállapításaink:
- Az oldalak 63%-a kap forgalmat AI chatbotoktól
- Az AI-forgalom 98%-át három chatbot küldi
- A ChatGPT a legnagyobb hivatkozó, a forgalom 50%-át teszi ki
- Az átlagos weboldal forgalmának 0,17%-a AI-chatbotoktól származik
- A legkisebb weboldalak a teljes forgalom legnagyobb százalékát kapják chatbotokból
Köszönet Xibeijia Guan adatkutatónknak a tanulmány mögött álló összes adat összesítéséért.
Az oldalak 63%-a AI-forgalmat kap
Egy 3000 oldalból álló anonimizált mintából származó teljes forgalmi adatokat elemeztünk.
A teljes mintában 1900 oldal kapott legalább egy látogatást AI-forrásból.
Másképp nézve, a tanulmányunkban szereplő oldalak 63%-ára érkezett legalább egy látogató AI-chatboton keresztül.
Az általunk pontosan azonosítható adatok szerint nagyjából 2/3 az esélye annak, hogy mesterségess intelligencián keresztül érkezik egy oldalra látogatás.
Ezek az adatok azon alapulnak, hogy a hivatkozó forrás nyomon követhető-e az analitikában, de fontos megjegyezni, hogy bizonyos AI-forgalom „közvetlenként” jelenik meg.
Más szóval, ezek az adatok csak a látható AI-forgalmat jelentik – a webhely által fogadott látogatók minimális mennyiségét.
Bár biztosan van még ennél is több a történetben, a nyomon követhető adatokból mégis sokat tanulhatunk a láthatóságról.
Az AI-forgalom monitorozása megmutathatja, hogy mely források küldik a felhasználókat a honlapra, a webhely mely oldalai működnek AI-forgalommágnesként, és hogyan változik vagy növekszik ez a forgalom az idő múlásával.
Ennek ismeretében optimalizálhatjuk a hivatkozási oldalakat és útvonalakat, elkülönítve az alacsony minőségű forgalmat generáló oldalakat azoktól, amelyek ténylegesen konvertálnak.
Az AI-forgalom 98%-át három chatbot küldi
A hét legnépszerűbb AI-chatbotot vizsgáltuk, és egy nagyon egyértelmű hármasság volt az élen.
A ChatGPT küldte az összes AI-forgalom több mint felét, ezt követte a Perplexity, amely alig egyharmadot küldött, majd a Gemini, amely ~18%-ot küldött. A fennmaradó chatbotok – Claude, Copilot, Mistral és Jasper – az AI forgalom kevesebb mint 2%-át adták át egymásnak.
A Copilot hivatkozási forgalmának hiánya meglepett, tekintve, hogy a nyílt webhez kapcsolódik, és valós idejű lekérési képességekkel rendelkezik – nem is beszélve a piaci részesedéséről, amely még a Gemini vagy a Perplexityét is meghaladja.
Egyértelmű, hogy ha AI-ból származó forgalmat szeretnél, akkor a forgalom 98%-át adó „három nagy” chatbotra kell összpontosítanod a figyelmedet: ChatGPT, Perplexity és Gemini.
Különösen a ChatGPT-re kell összpontosítanod, mivel az összes AI hivatkozás felét ez adja.
Egy átlagos weboldal forgalmának 0,17%-a AI chatbotokból származik
Az átlagos havi forgalom százalékában a weboldal megtekintéseinek 0,12%-a, a látogatók 0,17%-a pedig AI-ból származik.
Az elemzéseid hasonló vagy akár magasabb forgalmi számokat is mutathatnak. Mindhárom kohortban azt tapasztaltuk, hogy a legnépszerűbb oldalak teljes forgalmuk nagyjából 6%-át a mesterséges intelligencia (MI) biztosítja, míg egy oldal akár 18%-ot is.
Bár a ~0,17% elhanyagolhatónak tűnhet, a valós számok valószínűleg ettől sokkal nagyobbak, mivel a mesterséges intelligencia általi látogatások összevonhatók a „közvetlen” forgalommal.
Az ilyen jelentési furcsaságok miatt elengedhetetlen, hogy más módszereket találjunk a mesterséges intelligencia általi forgalom és konverziók hozzárendelésére.
Az egyik lehetséges út a kvalitatív követési módszerek beállítása, például a „Hogyan hallott rólunk?” űrlapok, hogy kiszűrjük azokat az adatokat, amelyeket az elemzések esetleg kihagynak.
Az Ahrefs például kvalitatív visszajelzéseket gyűjt a regisztrációkról, és a mai napig több mint 14 ezer új felhasználót kaptak a ChatGPT-ből, önbevallás alapján.
Most, hogy elemeztük az átlagos AI-forgalmat a teljes mintánkban, ássunk mélyebbre az egyes kohortokban.
Az AI-forgalom fontosabb a kisebb weboldalak számára
Ahogy előre látható volt, azok az oldalak, amelyek több látogatást kaptak, egyben a legtöbb AI-forgalmat is generálták.
A marketingesek és a SEO-szakemberek egy dolgot megjegyeztek az AI eszközökkel kapcsolatban, hogy úgy tűnik, előszeretettel fordulnak a nagyobb márkák felé…
„Az AI szeret márkaneveket említeni, függetlenül attól, hogy szerepel-e márka a promptban. Vannak olyan márkák, amelyekről a chatbot nem tudja abbahagyni a csevegést. Ez azt jelenti, hogy az AI használat növekedésével egyes márkák nagy marketingelőnnyel rendelkeznek. Most van a legjobb/legkönnyebb alkalom, hogy ezek közé a márkák közé tartozzunk, mert a verseny a legalacsonyabb.”
Garrett Sussman, marketingvezető, iPullRank
„A jövőben a nagy márkák valószínűleg jelentős előnyökkel rendelkeznek majd a keresőmotorok rangsorolásában és a generatív AI válaszokban a kiváló PR- és marketingerőforrásaik miatt.”
Olaf Kopp, társalapító, Aufgesang
Adataink azonban azt mutatják, hogy a kisebb márkák (<999 havi látogató) valójában több AI-forgalmat generálnak a teljes forgalmuk százalékában.
A generatív optimalizálás nem csak a nagykutyáknak való
Míg a kisebb webhelyek minimális forgalmat kapnak AI-eszközökből, arányosan többet kapnak belőle – ami azt jelenti, hogy ugyanannyi figyelmet kell fordítaniuk a hivatkozásaikra.
Az adatok az AI-hivatkozási források összetételében is különbséget mutatnak a kohortok között.
A kevesebb látogatással rendelkező webhelyek kevésbé sokszínűek – figyeljük meg, hogy a ChatGPT az AI-forgalom nagyobb részét küldi kisebb webhelyekre, mint nagyobbakra.
Bölcs dolog, ha minden webhely a ChatGPT-re összpontosítja a generatív optimalizálási erőfeszítéseit, de különösen a kisebb webhelyeknek kell különös figyelmet fordítaniuk erre a forrásra – nemcsak a legtöbb AI-forgalmat küldi nekik, hanem egyike azon kevés chatbotnak is, amely látható forgalmat küld, amelyet az analitikai eszközökben lehet monitorozni.
Záró gondolatok
A tanulmányban szereplő adatokat felhasználhatod saját AI-forgalmad összehasonlítására és az elvárások kezelésére. Bár jelenleg nem kell rengeteg mesterséges intelligencia általi látogatásra számítani, az AI forgalmad valószínűleg nagyobb lesz, mint amit az elemzések képesek kimutatni.
Ezt szem előtt tartva, tartsd szemmel a „közvetlen” forgalmadat. Ha olyan platformok, mint a Copilot, visszatartják a hivatkozói információkat, érdekes dolgok rejtőzhetnek ott.
Például figyelj az egyes oldalak közvetlen forgalmi csúcsaira – ez csak annak a jele lehet, hogy nyomon követhetetlen mesterséges intelligencia általi források hivatkoznak erre a tartalomra.
Megtanultuk, hogy a nagyobb webhelyek több forgalmat kapnak mesterséges intelligenciától – de ha a webhelyed kicsi, a mesterséges intelligencia általi hivatkozások a teljes forgalom nagyobb részét teszik ki.
Keresd meg és optimalizáld a leggyakrabban idézett tartalmaidat, hozz létre belőlük többet, majd koncentrálj a ChatGPT-ből származó fokozatos haszonra.
Ha érdekesnek találtad ezt a tanulmányt, látogass vissza a blogra további generatív motor optimalizálási trükkökért!
Forrás: Ahrefs