Az AI-alapú áttekintések 34,5%-kal csökkentik a kattintások számát
A Google szerint a mesterséges intelligencia alapú áttekintések növelik a kattintások számát. A hideg, kemény logika ezzel nem ért egyet, és a kutatásunk sem.
300 000 kulcsszót elemeztünk, és azt találtuk, hogy az AI-alapú áttekintés jelenléte a keresési eredményekben 34,5%-kal alacsonyabb átlagos átkattintási aránnyal (CTR) korrelált a legmagasabb rangú oldal esetében, összehasonlítva az AI-alapú áttekintés nélküli hasonló informatív kulcsszavakkal.
Köszönet adatkutatónknak, Xibeijia Guannak az elemzéshez szükséges adatok begyűjtéséért.
„Valójában, ha tartalmat és linkeket helyezünk el a mesterséges intelligencia alapú áttekintésekben, magasabb átkattintási arányt érnek el, mint ha azokat a mesterséges intelligencia alapú áttekintéseken kívül helyeznénk el.”
Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója
Módszertan
300 000 kulcsszót választottunk ki az Ahrefs Keywords Explorer adatbázisából, amely 150 000 olyan kulcsszót tartalmaz, amelyhez AI-alapú áttekintés tartozik, és 150 000 informatív szándékú kulcsszót, de AI-alapú áttekintés nélkül.
Megjegyzés. Kutatásunk szerint az AI áttekintéseket kiváltó kulcsszavak 99,2%-a információs szándékú, ezért az információs kulcsszavakra összpontosítottunk a jobb összehasonlítás érdekében.
Összesített GSC-adatokat használtunk az egyes kulcsszavak havi átlagos asztali átkattintási arányának (CTR) (kattintások összege/megjelenítések összege) meghatározásához. Ezután összehasonlítottuk a két minta átkattintási arányait 2024 márciusára (az AI áttekintések amerikai bevezetése előtt) és 2025 márciusára (utána).
Eredmények
2024 márciusában az információs kulcsszavak átlagos pozíciónkénti CTR-je 0,056 volt. 2025 márciusában ez 0,031-re csökkent:
2024 márciusában az AI áttekintést kiváltó kulcsszavak átlagos pozíciónkénti CTR-je 0,073 volt. 2025 márciusában ez 0,026-ra csökkent:
Megjegyzés. Az „AI-áttekintés kulcsszavai” olyan kulcsszavakra utalnak, amelyek 2025 márciusában AI-áttekintést aktiváltak. 2024 márciusában, az AI-áttekintések amerikai bevezetése előtt ezek a kulcsszavak nem aktiváltak AI-áttekintést.
Az információs kulcsszavak CTR-jének csökkenését felhasználhatjuk az AI Áttekintés kulcsszavak mintájának CTR-jének előrejelzésére, feltételezve, hogy az AI Áttekintések még nem kerültek bevezetésre. Ez az előrejelzett CTR 0,040 (0,073*(0,031/0,056)).
Az AI Áttekintés kulcsszavak előrejelzett és tényleges CTR-je közötti különbség kiszámítása azt sugallja, hogy az AI Áttekintések jelenléte ~34,5%-kal csökkenti az 1. pozíció átkattintási arányát ((0,026-0,040)/0,040):
Záró gondolatok
Ez nem meglepő. Hallottam olyan sztorikat, amelyek arra utalnak, hogy egyes webhelyeken a kattintások száma 20–40%-kal csökkent az AI Áttekintések bevezetése óta.
Lehetségesnek tűnik. Az AI Áttekintések hasonló módon működnek, mint a Kiemelt kivonatok (Featured snippets), azzal, hogy megpróbálják közvetlenül a SERP-ben megoldani a kereső lekérdezését – ami valószínűleg hozzájárul a nulla kattintásos keresések számának növekedéséhez. És bár a mesterséges intelligencia áttekintései gyakran tartalmaznak hivatkozási linkeket, ezek közül sok hivatkozás is előfordulhat, így kisebb az esélye annak, hogy egyetlen link is elérje a kattintások oroszlánrészét.
Az is sokatmondó, hogy a Google optimista állítása ellenére, miszerint „az AI áttekintéseiben szereplő linkek több kattintást kapnak, mintha az oldal hagyományos webes listázásként jelent volna meg az adott lekérdezésre”, továbbra sincs mód arra, hogy az AI áttekintésében szereplő kattintásokat és megjelenítéseket elkülönítsük a Search Console többi adatától.
Úgy tűnik, a Google nem akarja, hogy lássuk az AI áttekintéseinek átkattintási arányát.
Feltételezve, hogy az AI-alapú áttekintések ebben a jelenlegi formában maradnak, valószínűleg ez lesz a legmagasabb a CTR is. Ahogy az újdonság varázsa elmúlik, és a rossz átkattintások törvénye érvényesül, arra számítok, hogy a kattintások száma tovább csökken.
Forrás: Ahrefs